Denisa Plíhalová
Audit Analyst COM
Prošel jsi několikatýdenním školením, více či méně úspěšně složil první z ACCA zkoušek a teď je tu konečně den D a okamžik O: první zakázka. Jak to celé probíhá?
Ještě před samotným startem zakázky se spojíš s Inchargem. Tedy člověkem, který na místě zakázku vede. Je takovým nepsaným pravidlem, že nabídneš svou pomocnou ruku. Například zarezervuješ auto nebo vyzvedneš tiskárnu. V lepším případě jsme již od klienta obdrželi nějaké podklady a můžeš je začít zpracovávat. Zapíšeš si do kalendáře, kdy a kde máš být, a nadšením nemůžeš dospat.
Klient vítá celý auditní tým KPMG s úsměvem na rtech. Oblíbenou větou klientů je, že ,,vše jde, jak bylo naplánováno a od loňska se nic nezměnilo“. Spokojeně se tedy usadíš do prostorné zasedačky, nabídneš si kávu a drobné občerstvení. Incharge si začne s týmem objasňovat zadané úkoly. Jste na interimu (předauditu) a dostáváš za úkol zmapovat proces nákupu. Prostuduješ si podklady a vyrážíš na schůzku ke klientovi. Někdy to může být paní účetní, jindy si povídáš přímo s ředitelem podniku. Po úvodním přeptání "jak se mu daří" jej požádáš, zda by mohl popsat daný proces. Po prvních slovech: ,,Od loňska se nic nezměnilo“ se v tvé duši rozprostře nevídaný klid. Avšak velice brzy zjistíš, jak málo pravdy je na tomto tvrzení. Píšeš si poznámky jako divý. Snažíš se domyslet veškeré detaily a přeptat se na "What could go wrong". Tedy skulinky v procesu, kde může nastat nějaká chyba. Ať už nechtěná či záměrná. Uf, procesu jsi porozuměl. Klientovi děkuješ, podáváš ruku a odcházíš.
Inchargovi sděluješ svá zjištění. Společně se nad procesem ještě jednou zamyslíte. Stanovíte si kontroly, které budeš provádět. Pracovníka auditované společnosti požádáš o podklady a začneš zpracovávat. Nejde to. Tak úplně tomu nerozumíš. Nevíš, na co kliknout. Ptáš se. A to celé znovu. Nebudu ti nic nalhávat, takhle to jde až do konce zakázky.
Naštěstí jsou incharge i ostatní členové týmu nápomocni a velice ochotni poradit ti s tím, jak dotáhnout práci zdárně do konce. V závěru zakázky svou práci odevzdáš. V pořádku, odkontrolováno. Tvé pocity jsou rozpačité.
Chválí. Je mile potěšen tím, že jsi ještě před samotnou zakázkou nabídl pomocnou ruku. Ocení tvé komunikační dovednosti a práci s klientem. Vždyť jsi byl schopný dostat potřebné podklady včas a odvést dobrý kus práce. Dostáváš pochvalu také za to, že se nebojíš ptát. Naopak. Špatně by bylo mlčet. A že jsi udělal chybu? No výborně! Taky jsi ji opravil a něco nového se přiučil.
S hlavou vztyčenou se jdete s inchargem a celým auditním týmem rozloučit s klientem. ,,Naviděnou, tak zase po novém roce!"
A jestli se chceš podobnou zkušenost získat už při škole, pošli nám CVčko. Právě hledáme stážisty k nám do auditu!
Audit Analyst COM