Zpět na články

Dvě hlavní otázky pro volbu správného oděvu

Oblečení má velký dopad na to, jak nás vnímá okolí. To platí dvojnásob při pracovních příležitostech. Nenechte si zkazit tu svou špatnou přípravou.

Přemýšlíte, co si vzít na sebe při pracovní příležitosti jako Assessment centrum, pohovor? Před nástupem do KPMG bych si všude bral oblek, jen malý výběr barev a nějakou kravatu.

Rada 1: Nedoporučuji nosit černý oblek, pokud zrovna nejdete na galavečer nebo na pohřeb.

Ačkoli to není ta nejhorší volba, u spousty příležitostí si můžete vzít něco méně formálního a uděláte mnohem lepší dojem. Je ale třeba správně odhadnout situaci na základě 3 hlavních proměnných:

  1. protistrana
  2. námět
  3. atmosféra

Předesílám, že píši o svých preferencích a o svých zkušenostech s oblékáním, pokud nesouhlasíte, tak o tom rád uslyším :-)

Protistrana je to nejdůležitější

S kým se potkáváte?

I když se s někým potkáváte podruhé, potřetí, určitému typu lidí je třeba prokázat respekt. V práci to není jednoduché, musíte posoudit dvě věci:

  • Obor – na schůzky s bankéři si zpravidla beru formální oblek, v případě výrobních společností je lepší business casual
  • Senioritu – manažeři jsou často uvolněnější než hlavy společností, nicméně v poslední době mi přijde, že business casual je nejlepší volba pro oba, záleží tedy primárně na dalších dvou faktorech

Pro kandidáty o práci je samozřejmě nejdůležitější přijímací řízení. Pokud se setkáváte s HR nebo s budoucím vedoucím, měli byste být business formal. V jistých případech dostanete možnost potkat své budoucí spolupracovníky (např. pokud se zeptáte), na to bych doporučoval spíše business casual.

Rada 2: Vždy je třeba prokázat respekt, džíny tedy nechte doma.

Námět a atmosféra schůzky je doplňujícím vodítkem

Co se bude na schůzce probírat? Jak důležité jsou její cíle?

Vždy berte v potaz, na jaký meeting jdete a jakou roli v něm budete hrát.

  • Formální schůzky – business casual nebo business formal, zde záleží na protistraně
  • Workshopy – osobně preferuji business casual, jelikož je třeba facilitovat otevřenou atmosféru
  • Casual Friday (každý pátek) – smart casual

Pro kandidáty si osobně myslím, že je dobré si na první části řízení brát business formal, pomůže vám to vystoupit z davu a ukázat opravdový zájem. Při finálním pohovoru už můžete zvolit něco víc business casual, budete se bavit hlavně o vašich ambicích a týmovém duchu. Bez kravaty vypadáte otevřenější a víc v pohodě.

Rada 3: Oblečení vaší autoritu podpoří nebo zničí, minimum pro kontakt s klientem je business casual.

Jak vidno, záleží hodně na situaci. Pokud si nejste jistí, napište, rád se o tom pobavím.

Volné pozice