6 nejčastějších otázek na práci v účetnictví
Za dobu mého působení v KPMG jsem několikrát měla šanci připojit se k našemu HR týmu a setkat se se studenty vysokých škol, které láká práce ve Velké čtyřce. Na různých akcích jako jsou kariérní veletrhy nebo den otevřených dveří v naší kanceláři jsem studentům odpovídala na otázky ohledně mé práce v KPMG. Protože se dotazy hodně opakují, rozhodla jsem se vybrat ty nejčastější a odpovědět na ně hezky souhrnně v článku.
1. Ještě studuju, můžu jít do KPMG na brigádu?
Obecně do KPMG ano, při studiu můžeš pracovat jako „KIP“, což je zkratka pro KPMG Internship Programme. V zásadě jde ale o placenou práci na poloviční úvazek. Obvykle se jedná o studenty navazujícího studia, kteří při tom chodí do školy. Pokud máš zájem o takový úvazek, můžeš to zkusit v daních, auditu, Management Consultingu, Deal Advisory, nebo Legalu. U nás v ASP bohužel zatím KIPy nemáme, ale třeba se to brzy změní.
2. Nemám moc praxe, mám u vás šanci?
Určitě! Pracovní pozice Junior Accounting Consultant je určená pro absolventy, kteří mají 0-2 roky praxe. Pokud tě účetnictví baví a chceš se v něm zdokonalovat, určitě neváhej a pošli životopis.
3. Jak vypadá výběrové řízení v Accounting Services and Payroll (ASP)?
Výběrko v ASP se skládá ze dvou částí – písemných testů a ústního pohovoru. Písemná část obsahuje test z excelu a angličtiny. Nemusíš se ale ničeho bát, do našeho oddělení nehledáme ajťáky, ale účetní. Budeme po tobě chtít základní funkce, pár tabulek a možná nějaký graf.
V angličtině po tobě budeme chtít napsat krátký text na určité téma. Potřebujeme vědět, že dokážeš vytvořit větu, která má hlavu a patu a gramatika ti taky není cizí. Nemusíš se ale bát, že po tobě budeme chtít vyjmenovat všechny položky rozvahy a výsledovky v angličtině, to se u nás časem naučíš.
Při ústním pohovoru se setkáš s managerem oddělení a se svým potenciálním performance managerem. Je to takový pokec o naší firmě, o pracovní pozici, na kterou se hlásíš a taky o tobě. Můžeš se zeptat na vše, co tě zajímá, a my ti popravdě odpovíme. Pokud máš nějakou předchozí praxi, budeme se vyptávat i na tvoje zkušenosti.
4. Co budu po nástupu dělat?
Po nástupu na pozici Juniora, budeš pomáhat zkušenějším účetním s prací na jejích zakázkách.
Pokud zvolíš finanční účetnictví, začneš účtováním pokladních dokladů, bankovních výpisů, nebo jednoduchých tuzemských faktur. Až to budeš mít v malíčku, dostaneš se ke složitějším záležitostem, jako jsou zahraniční faktury nebo složitější tuzemské faktury. Když si s něcím nebudeš vědět rady, poradíme ti, jak na to.
5. Budu dělat finanční účetnictví i mzdy?
Ne, budeš se muset rozhodnout, kterou cestou se vydat, protože finanční a mzdové účetnictví je u nás oddělené.
Finanční účetnictví děláme v Praze, Brně a Českých Budějovicích, mzdové účetní máme v Praze a Budějkách.
6. A co když udělám nějakou chybu?
Toho se vůbec nemusíš bát. Práci po tobě vždy zkontroluje účetní, která ti ji zadala, a upozorní tě na chyby. Nečekáme od tebe, že budeš hned všechno umět. S chybami se počítá, důležité je se z nich poučit a nedělat tu stejnou chybu pořád dokola.
Pokud by ses toho rád/a dozvěděl/a víc, podívej se na naše kariérní stránky vyrostli-jsme.cz, kde jistě najdeš odpovědi na všechno, co tě zajímá!