Účetnictví v KPMG je pestré
Alena Baudyšová pracuje v KPMG jako finanční účetní už 13 let. Začínala hned po škole jako asistentka v oddělení Accounting Services & Payroll (ASP) a postupně se vypracovala na pozici Associate Manager. Čeho si na práci u nás nejvíc cení a proč by neměnila?
Jaká byla tvoje cesta k účetnictví a KPMG?
Celkem klikatá, vystudovala jsem sociální práci a hotelový management, ale jak to občas bývá, ani jednomu jsem se nevěnovala. Mám ale obchodní akademii a mamka je účetní, takže když jsem hledala práci, dívala jsem se tímhle směrem. Přiznám se, že jsem o existenci KPMG nevěděla, dokud jsem neodepsala na inzerát. :)
Vzpomeneš si ještě na svoje začátky u nás?
Finanční účtárna v Praze čítala tehdy asi dvacet lidí, zhruba jako dnes. Zpočátku jsem pomáhala seniorním kolegům a pracovala hlavně s účetními doklady, které evidujeme v našem účetním programu 6K, používáme ale i SAP a další softwary. Postupně jsem zkoušela složitější věci jako je účtování DPH nebo opravných položek. Líbily se mi kanceláře a kolegové mi – jako úplnému nováčkovi bez zkušeností – vše trpělivě vysvětlovali, takže jsem byla s volbou zaměstnavatele spokojená. Přijímala mě Alena Hatalová, která dnes tým ASP vede.
Jak funguje v KPMG povyšování?
Dostat se na vyšší pozici je možné přibližně po dvou až třech letech a pojí se s tím větší samostatnost, zodpovědnost a složitost zakázek. Junior konzultant plní dílčí úkoly, a když je šikovný, dostane po čase samostatnou zakázku – většinou menšího klienta, který má maximálně sto dokladů za rok. Pod dohledem seniora účtuje faktury, zpracovává DPH, dělá závěrkové operace, musí hlídat termíny a komunikovat s klientem. Z junior konzultanta se stane konzultant, následuje pozice účetní specialista a senior specialista, pak supervizor, associate manažer a manažer. Jak nabýváš zkušeností, začneš postupně práci delegovat a učit služebně mladší kolegy.
Kdo jsou naši klienti?
Jsou to často organizační složky globálních zahraničních firem, střední a malé firmy, které poskytují převážně služby, třeba v oblasti pronájmu nemovitostí, farmacie nebo marketingu, a je pro ně důležité mít účetnictví od renomované společnosti. Já zodpovídám za 15 zakázek a jsou mezi nimi i takové, které započaly před mým nástupem do KPMG. Účetnictví vedeme nejčastěji na měsíční bázi.
Čeho si na práci pro KPMG nejvíc ceníš?
Práce v KPMG tě posune dál. Nemůže se stát, že budeš x let jen zpracovávat faktury. Naopak poznáš účetnictví komplexně a můžeš dostat příležitost pracovat přímo u klienta. Jsme velká firma, která není úzce zaměřená, takže práce je opravdu pestrá. Líbí se mi, jak tu funguje spolupráce – můžeme se obrátit na kolegy z daní, z risku nebo právníky a oni na nás. Dbá se na to, abychom měli povědomí o tom, co se v účetnictví děje. KPMG se snaží lidi rozvíjet a udržovat vysokou úroveň znalostí. V ASP jsme navíc taková velká rodina. To všechno jsou důvody, proč tu pořád jsem.
Bez čeho se uchazeči o práci v ASP neobejdou?
Důležitý je zájem o účetnictví a chuť se v něm rozvíjet, preciznost, přesnost a nebát se říct si o zpětnou vazbu nebo vysvětlení podstaty transakcí. Může se k nám hlásit i člověk bez zkušeností, netrváme ani na vysokoškolském diplomu.
Co dalšího bys jim vzkázala?
Nemusí se ničeho bát. Nikdo je nehodí do vody a poraď si. Já sama jsem začínala na zakázkách, které už byly zaběhnuté, což mi nástup usnadnilo. Nejdůležitější je ale komunikace. Nebát se přiznat, že něco nezvládám nebo nestíhám, nenechávat si to pro sebe. Ze svojí pozice sleduji vytíženost a efektivitu na jednotlivých zakázkách. Pokud toho má někdo hodně, pomůže mu někdo, kdo má zrovna volnější ruce. Dobře vím, o čem mluvím – jednu dobu mě zakázky hodně vyčerpávaly a nechala jsem to zajít tak daleko, že jsem málem odešla. Svěřila jsem se nadřízené a spolu jsme našly řešení, které mě předtím nenapadlo.
Může účetní pracovat z domova?
Částečně může, ale obecně si myslím, že je lepší pracovat z kanceláře, osobní kontakt je nenahraditelný. Byť se snažíme prosazovat plně elektronické účetnictví, někteří klienti stále trvají na papírových dokladech, takže junior konzultanti pracují často s šanony a ty si domů vzít nemohou.
Je práce účetní sezónní, jako to třeba mají auditoři?
Víc práce je od ledna do června, kdy se kromě běžné agendy jako je například DPH zavírá rok, začínáme připravovat výkazy a poskytujeme podporu auditorům a daňovým poradcům.
Jak se odreagováváš od práce?
Nejvíc na squashi. Ráda si čtu, jezdím na výlety a chodím do divadla nebo na procházky se psem, kde si pročistím hlavu.
Pokud tě zaujala práce v tomto oddělení, tak mrkni na výpis volných pozic, pošli CV a třeba se tu s Alenou potkáš.